Stasio
Eidrigevičiaus
menų centras

STASYS

Stasys Eidrigevičius savo studijoje Varšuvoje

 

Gyvenimas ir darbai

Stasys Eidrigevičius (arba tiesiog Stasys) Lietuvoje ir pasaulyje žinomas kaip tūkstančių piešinių, šimtų tapybos darbų, ekslibrisų, miniatiūrų, pastelių, koliažų, plakatų, knygų iliustracijų, įvairių žanrų fotografijų, taip pat skulptūrų, instaliacijų, performansų, teatro spektaklių ir straipsnių kultūros spaudoje autorius. Gimė 1949 m. Mediniškiuose, Panevėžio apskrityje. 1968–1973 m. studijavo grafiką LTSR Valstybiniame dailės institute. Nuo 1980 m. gyvena ir kuria Varšuvoje.

Ypač svarus menininko indėlis į Lietuvos knygos, plakato, ekslibriso istoriją. S. Eidrigevičiaus kūryba įvertinta 35 svarbiais tarptautiniais apdovanojimais.

Net kelios XX a. antros pusės Lietuvos žmonių kartos yra užaugusios su S. Eidrigevičiaus iliustruotomis knygomis. Todėl jį pelnytai galime vadinti ne tik iliustratoriumi, bet ir edukatoriumi. „Dialogas su džiugios ir nerūpestingos vaikystės mitus griovusiais rašytojais paveikė visą jo kūrybą. Naivumo, nekaltybės ir baugaus egzistencinio nerimo, šiurpoko susvetimėjimo sąsaja grįstą nejaukios vaikystės temą Stasys toliau plėtojo piešiniuose ir pastelėse, parodydamas, kad vaikystė nėra idilė, o laikas, kuomet subręsta pasąmonės baimės ir troškimai, kamuojantys mus visą gyvenimą. Menininkas yra iliustravęs daugiau nei 40 knygų vaikams Lietuvos, Lenkijos, Prancūzijos, Japonijos leidykloms. 1986 m. laimėjo tarptautinės vaikų knygų parodos Barselonoje didįjį prizą.

Plakatus dailininkas pradėjo kurti nuo 1980-ųjų, jau gyvendamas Lenkijoje, ir per dešimtmetį sukūręs jų apie 200 tapo pasaulinio masto šios srities klasiku. 1989 m. laimėjo tarptautinės plakatų bienalės Lahti (Suomija) didįjį prizą, aukso medalius 1994 m. – tarptautinėje plakatų parodoje Tojamoje (Japonija) ir 1999 m. – Lenkų plakato bienalėje Katovicuose.

Menininkas yra Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino ordino kavalierius, 2001 m. apdovanotas Nacionaline kultūros ir meno premija, 2009 m. už ypatingus nuopelnus Lietuvos kultūrai ir Vilniaus dailės akademijai menininkui suteiktas Vilniaus dailės akademijos garbės daktaro vardas, 2010 m. apdovanotas Lenkijos sidabro medaliu „Gloria Artis“.

Menininko kūrinių yra Lietuvos ir Lenkijos muziejuose, britų muziejuje Londone, Modernaus meno muziejuje Niujorke, Nacionalinėje bibliotekoje Vašingtone, Vatikano muziejuje, Tokijo kūrybos galerijoje, privačiose kolekcijose Lietuvoje ir užsienyje.

2016 m. S. Eidrigevičius ir Panevėžio miesto savivaldybė pasirašė ketinimų protokolą, kuriuo numatė ne tik įamžinti pasaulinio masto menininko vardą bei sukurti traukos objektą meno mylėtojams, turistams, bet ir sudaryti daugiau galimybių sukurtose erdvėse veikti miesto bendruomenės atstovams (moksleiviams, jaunuomenei, menininkams).

S. Eidrigevičiaus numatomą dovanoti Panevėžio miestui suformuotą kolekciją sudarytų: ekslibrisai, miniatiūros (1975–1980 m.), knygų iliustracijos, pastelės, tapybos darbai, pastelinės tapybos reljefinės kaukės, darbai „liūdesėliai“, fotografijos, plakatai, piešiniai, skulptūros, scenografija, S. Eidrigevičiaus archyvas (medžiaga šiuo metu kaupiama Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešojoje bibliotekoje).

Kolekcijos darbų dydis varijuoja nuo mažiausios miniatiūros iki tapybos darbų, kurių dydis gali siekti 2 m pločio ir 3 m aukščio.

Stasio laiškas architektams

Mąstant apie būsimojo Stasio Eidrigevičiaus menų centro pastato formą, visų pirma, norėtųsi, kad tai būtų įvykis Lietuvos architektūroje, ir ne tik. Matau šį statinį iš tolo, važiuojant į Panevėžį iš Vilniaus ar Kauno, iš Šiaulių, iš Rygos. Statinys kaip ženklas, kaip simbolis. Aš pats fantazijoje ir ant popieriaus ne kartą esu bandęs piešti šio statinio viziją. Statinys – malūnas, statinys – ąsotis, statinys – batas ir t. t.

Sakyčiau, statinys – pasaka. Statinys – stebuklas. Būtų gerai, kad būtų stebuklo elementų. Stebuklą bandau vizualizuoti savo plakatuose, knygose vaikams ir suaugusiems. Turiu įgyvendinęs keletą skulptūrų medyje, metale. Žiūriu į jas – o jeigu tai būtų gigantai? Apsilankęs Graikijos Santorino saloje lipau tūkstančius laiptų. Sukūriau skulptūrą „Santorinas“: veidas laiptais pasieki nosį, po to laiptai virš nosies veda mus iki skrybėlės, pagaliau, užlipame ant skrybėlės ir matome miesto panoramą. Kitas pavyzdys – persipynusios raidės ES – kaip dvi statinio formos iš skirtingų medžiagų ir t. t. Būtent svarbus žodis – NETIKĖTUMAS. Pastaruoju metu sekmadienio rytais žiūriu brolių Grimų pasakas LRT televizijos eteryje. Kokios jos sugestyvios, aktualios. Kiek ten išminties. Tikras įkvėpimo šaltinis. Kažkas atsiveria, pakyla, eina. Begalinė fantazija ir paprastumas. Logika. Taigi trys priesakai – fantazija, paprastumas, logika.

Nacionalinėje dailės galerijoje 2011 metais buvo surengta didelė mano darbų paroda. Šiuolaikinio meno centre – 1993 metais. Dvi skirtingos erdvės, didelės erdvės. Nacionalinėje dailės galerijoje architektas tarėsi su manimi, ar kurti spalvotą erdvę kaip vaikams, ar baltą elegantišką. Pasakiau – baltai, paprastai. Yra nuotraukų, filmų, galima žvilgtelėti.

Projektuojant būtų gerai, kad architektai atsimintų, jog aš norėčiau įrengti mozaikos sieną. Kur, kokio dydžio – esu atviras pasvarstymams. Matau mozaiką tokią kaip baltas popieriaus lapas, kuriame keliauja juoda linija.

Mano visa kūryba – metafora. Aišku, architektūra turi savo kalbą. Ji gali kalbėtis su mano darbais, taip kaip iliustratorius piešdamas pasakos fragmentą.

Tikiu Lietuvos architektų išradingumu ir fantazija. Laukiu netikėtumų. Sėkmės.

Noriu pasidalyti tokia naujiena. Iš Japonijos grįžo mano instaliacija „2009“, kuri buvo eksponuota Echigo-Tsumari menų trienalėje. Du lenkų architektai sukūrė lyg burlaivio stiebus, ant kurių buvo eksponuoti mano darbai – tarsi 33 burės. Tam, kad būtų parodyta ši instaliacija – reikalinga atitinkama erdvė. Taigi, mes kalbame apie erdvę. Bet, man regis, kad to kino erdvė ne tokia jau didelė visiems žanrams parodyti. Taigi, mano nuomone, jau pirmame etape tos erdvės turėtų būti labai praplėstos, arba atsidursime kaip pasakoje-pirštinėje – „susispaudę“.

Sėkmės.